נותנים גז (וחשמל)


יש להן מערכת הנעה כפולה והן שומרות על הסביבה. קבלו את המכוניות ההיברידיות. מאגרי הנפט העולמיים הולכים ומצטמצמים, המחירים עולים, ובקיצור – משהו כאן מריח לא טוב.

החדשות הטובות הן שזה לא לגמרי נכון: הלחץ הציבורי, המרוץ המתמיד אחר החידוש הבא וגם העידוד של מספר ממשלות בעולם דחף גם תעשיית הרכב לחיפוש אחר פתרונות ירוקים. החידוש האחרון בתחום הוא המכונית ההיברידית (ובעברית, מכונית בת-כלאיים), המשלבות בין מנוע בנזין למנוע חשמלי.

לפני שנצא לסיור קצר בעולמן של ההיברידיות, נחזור כמה שנים אחורה: שני הפתרונות שהובילו את הרשימה היו שימוש בגז כחומר בעירה ולחילופין – הנעה במנועים חשמליים. הסיבה שרובנו עדיין נוסעים במכוניות הצורכות בנזין בלבד היא שכל פתרון כזה כרוך בבעיות אחרות: כדי להשתמש בגז יש לדחוס אותו למיכלים בתוך המכונית, וזו, באופן לא מפתיע, פעולה שעלולה להיות מסוכנת. המנועים החשמליים, לעומת זאת, תלויים בסוללות, ואלו מצידן מהוות אמצעי מאוד לא יעיל לאחסון אנרגיה – ולכן יאפשרו נסיעה למרחקים קצרים בלבד.

אז מה עושים? קצת מזה וקצת מזה. במקום לוותר על צמד הפתרונות, החליטו המדענים והחליטו לשלב ביניהם. והתוצאה? מכונית בעלת שתי מערכות הנעה: מנוע בנזין רגיל ולצידו מנוע חשמלי השואב את האנרגיה ממערכת סוללות גדולה (ומכאן השם, מכונית בת כלאיים. גם וגם). המחשב של המכוניות ההיברידיות יודע לשלב באופן חכם בין פעילותם של שני המנועים, כדי להפיק מהם את המיטב ובאותו הזמן לחסוך דלק. במהלך הנסיעה מתאים המחשב את השימוש בצמד המנועים לתנאי השטח: בנסיעה מאומצת הוא מוודא שמנוע הבנזין יספק יותר כח, ובנסיעה על כביש שטוח הוא הופך את המנוע החשמלי לספק הכח העיקרי. באופן הזה מציעה המכונית ההיברידית יחס גבוה יותר של ק"מ לכל ליטר בנזין בתוך העיר, מאשר מחוצה לה – בדיוק להיפך ממכונית רגילה.

כדי לוודא שהמצברים של המנוע החשמלי לא יתרוקנו בתום כל נסיעה, תנועת הגלגלים מהווה חלק ממערכת הטעינה של המצברים. כל לחיצה על הבלמים מפעילה גנרטור שהופך את האנרגיה שנוצרת במהלך הנסיעה לחשמל שמטעין את המצברים.

החסרון המרכזי של המכוניות ההיברידיות הוא הצורך התמידי לשמור על אורך חייהן של הסוללות.
היצרנים טוענים שהמצברים לא מצריכים טיפול מיוחד, אבל ידוע שגורמים כמו התרוקנות שלהן ותנאי מזג אוויר קיצוניים עלולים לקצר את חייהם.

ומה קורה בארץ? מספר יבואנים כבר החלו להציג מכוניות היברידיות. נכון להיום, מדובר בהחלט ב'חיה מוזרה' על כבישי ישראל. העתיד, אם נסתכל על רזרבות הנפט של העולם (ושל ישראל בפרט) – שייך להיברידיות, או לכל טכנולוגיה אחרת שתציע אנרגיה 'ירוקה' ומתחדשת.


ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין