כרית מצילה חיים


כריות אוויר הן אחד מהכלים המרכזיים להגנה על שלומם של נוסעים. מטרת פעולתן הינה למנוע פגיעות ראש, גב וצוואר במקרה של תאונה או עצירה פתאומית, באמצעות ספיגה של מרבית עוצמת הפגיעה.

כריות אוויר הן אחד מהכלים המרכזיים להגנה על שלומם של נוסעים. מטרת פעולתן הינה למנוע פגיעות ראש, גב וצוואר במקרה של תאונה או עצירה פתאומית, באמצעות ספיגה של מרבית עוצמת הפגיעה.

כריות האוויר הראשונות הותקנו במכוניות כבר לפני 40 שנה, בצידו של הנהג בלבד. כיום, נהוג לצייד את המכוניות בכרית אוויר נוספת, עבור הנוסע שליד הנהג וישנן אף חברות שמגדילות לעשות ומציידות את המכוניות שלהן בכריות צדדיות למקרה של התנגשות צידית. איזה חברות – מיצובישי ויונדאי?

כריות אוויר הן, בעצם, שקי ניילון מקופלים השוכנים בתוך קופסאות קטנות, הממוקמות בתוך ההגה (מול הנהג) ומעל לתא הכפפות (מול הנוסע). במקרה של תאונה, מזהים חיישנים מיוחדים, המכונים MEMS, מצב של האטה דרמטית ומפעילים את מערכת פתיחת הכריות. כדי להבטיח שהנוסעים יזכו להגנה מירבית, מתנפחות כריות האוויר תוך מאיות השניה מרגע קבלת ההוראה מהחיישנים. עם פתיחתן, הן קשות מאוד ועלולות לפגוע בנוסע ובנהג. לכן, החל מרגע המגע עימם, מתחילות הכריות לאבד מנפחן והלחץ הפנימי שלהן יורד.  

תהליך פתיחת הכריות מתבצע באמצעות הצתה של שפופרת של חומר כימי מיוחד, המבוסס בד"כ על ארגון או על חנקן. בעקבות ההצתה נוצר בתוך הכריות גז המנפח את הכריות, עד שהן פורצות מתוך הקופסא אל תוך חלל הרכב. הכריות עצמן אינן אטומות, ובמקרים בהם הנוסע נזרק קדימה לעברן משתחרר חלק מהגז הממלא אותן וכך הן מסוגלות לספוג את עוצמת התנועה.

למרות חשיבותן הרבה של כריות האוויר, ידועים מקרים בהם נפגעו נוסעים כתוצאה מעוצמתו וממהירותו של תהליך ההתנפחות. עם זאת, כריות האוויר ממשיכות להוות אמצעי הגנה חיוני. כדי להפיק מהן את המיטב, חשוב להקפיד על מספר כללים בסיסיים:

1. לחגור חגורות בטיחות, המסייעות בריכוך המפגש עם כרית האוויר, באמצעות בלימת תנועת הגוף במקרה של תאונה.

2. לא לשבת קרוב מדי להגה ולתא הכפפות בעת הנהיגה, כדי להגדיל את המרחק מכריות האוויר.

3. להבטיח את שלומם של הילדים הנוסעים ברכב:

– לוודא שישבו במושב האחורי לפחות עד גיל 13

– לוודא שישבו במושב בטיחות או בבוסטר מתאים לפחות עד גיל 9


ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין