אם נוהגים, לא מדברים?


הדיון באופן השימוש בטלפונים ניידים במהלך נהיגה הפך לאורח קבוע בשיח היום הציבורי בישראל. צוות אוטוויק יצא מהמוסך כדי לבדוק מה עומד מאחורי הסוגייה המורכבת הזאת.

מדברים בנייד בשעת הנהיגה? הנה כמה עובדות שכדאי שתדעו

הדיון באופן השימוש בטלפונים ניידים במהלך נהיגה הפך לאורח קבוע בשיח היום הציבורי בישראל. צוות אוטוויק יצא מהמוסך כדי לבדוק מה עומד מאחורי הסוגייה המורכבת הזאת. אלה מסקנותיו:

חוק זה חוק להלן הנוסח הרשמי של תקנה 28 לתקנות התעבורה, על שני סעיפיה:• תקנה 28 א קובעת ש"נוהג רכב חייב להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה; אולם רשאי הוא להסיר יד אחת מן ההגה או הכידון אם עליו לעשות בה דבר להבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה".
• תקנה 28 ב קובעת ש"האמור בתקנת משנה (א) יחול גם על הנוהג ברכב שבו הותקן או מצוי מכשיר טלפון קבוע או נייד, והנוהג ברכב רשאי להשתמש בטלפון רק באמצעות מיקרופון המותקן ברכב".
עד כאן, הכל ברור. רוצים לדבר בנייד בשעת נהיגה? התקינו דיבורית.
העונש למפרים את החוק, אגב, עומד על 500 ש"ח וארבע נקודות.

ומה עם מיקרופון פנימי? במשפט שהתקיים לאחרונה, זיכה בית המשפט לתעבורה נהגת שנתפסה נוהגת ללא דיבורית, משום שלא צויין בכתב האישום שלא אחזה בהגה בשתי ידיה. עוד קבע בית המשפט שקיימים טלפונים ניידים אותם ניתן להניח על המושב שליד הנהג או במתקן שעל לוח השעונים ולשוחח באמצעות המיקרופון הפנימי.
מצד שני, קבע בית משפט אחר בהזדמנות אחרת ששיחה בטלפון נייד תוך כדי נהיגה, כאשר הוא מוחזק על כתפו של הנהג, מהווה עבירה על החוק, משום שברור שהנהג עשה שימוש בידיו כדי להביא את הטלפון אל הכתף ולהסיר אותו ממנה.
מבלבל? בהחלט. אז החלטנו לעזוב את החוק ולבדוק מה קורה בשטח.

יצאנו וחקרנו מחקר שבוצע לאחרונה בישראל בדק את ביצועי הנהיגה בעת שיחה בטלפון סלולארי עם דיבורית. המשתתפים במחקר התבקשו לנהוג במסלול מיוחד בן 450 מטר, ולעבור בין 15 "שערים" בני 4 מטר (צמדים של חרוטים) בלי לפגוע בהם. במקצה הראשון נהגו המשתתפים בלי לדבר בנייד, ובשני הם שוחחו באמצעות דיבורית.
בתום הניסוי התברר שהנהגים ששוחחו בנייד ביצעו 2.59 טעויות למקצה, לעומת הנהגים שלא דיברו, שביצעו 1.51 טעויות למקצה, כלומר, 72% יותר טעויות!
מחקר נוסף שקיימו חוקרים מאוניברסיטת סאסקס בבריטניה קבע ששימוש בדיבורית אינו פותר את בעיות הריכוז של נהגים, וגם שזמן התגובה של הנהג המשוחח מגיע עד לרמה הדומה לנהיגה בשכרות, עובדה שמגדילה פי 4 את הסיכוי לתאונה. מפחיד.

אז מה המסקנה? סביר להניח שרובנו נמשיך לשוחח בנייד באמצעות הדיבורית בשעת הנהיגה.
מה אפשר לעשות, אם כן, כדי לשמור על עצמנו בזמן שאנחנו עושים זאת? אנחנו ממליצים לנסות ולקצץ את מספר השיחות הניידות למינימום, ואם בכל זאת יש שיחה שלא סובלת דיחוי, כדאי לעצור בצד במקום בטוח ולהמשיך לשוחח.


ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין