תאונות דרכים בירושלים: סעו בזהירות!


בשיאה של העונה הרטובה, הערפילית, החלקלקה והמאתגרת עבור הנהגים, התפנינו לבחון עד כמה מסוכן (או בטוח) לנהוג בכבישי ירושלים. מה עוד לא נאמר על הכבישים של ירושלים? הם מפותלים, הם מלאים עליות וירידות, הם קופאים בלילות החורף ולוהטים בימות הקיץ, קשה להתמצא בהם…

אבל האם בטוח לנהוג בהם? ובכן, מבט בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראה שהנהיגה בירושלים בהחלט בטוחה יותר בשנים האחרונות. בשורות הבאות נציץ לכמה מהנתונים המעניינים הללו, העוסקים בנושא שצריך להיות קרוב לכולנו: תאונות הדרכים בעיר.

ירושלים לעומת תל אביב: איפה יש יותר תאונות?

ובכן, ירושלים היא העיר הגדולה בארץ, אך תנועת כלי הרכב בתל אביב גדולה בהרבה, מה שמסביר את העובדה שבעיר תל אביב מתרחש מספר כמעט כפול של תאונות דרכים: 1843 תאונות בשנה (נתוני 2010), כחמש ביום, לעומת 929 תאונות שאירעו בירושלים במהלך אותה שנה – כחצי.
שתי הערים הפכו בטוחות יותר וצמצמו את מספר התאונות בכמעט 60% במהלך כ-15 שנה: בתל אביב אירעו למעלה מ-4300 תאונות בשנת 1997 (למעלה מ-10 ביום!) ובירושלים נרשם השיא של השנים האחרונות בשנת 1998 – 2259 תאונות (יותר משש ביום). 

קל, קשה, קטלני: נפגעים בתאונות 

נפתח בבשורה הטובה: מספר הנפגעים בתאונות הדרכים נמצא בירידה בשנים האחרונות. משיא שלילי של 4242 נפגעים (בשנת 1998), הצטמצם מספר הנפגעים בשנת 2010 ל-1645. מספר ההרוגים בשנים האחרונות נע בין 39 בשנה הקטלנית ביותר (1996) לבין 9 בלבד בשנת 2009. מספר הפצועים קשה אינו מראה מגמה ברורה של עליה או ירידה ונע בין 100 ל-190 פצועים קשה בשנה. לא מעט. עם זאת, ישנה ירידה מעודדת במספר הפצועים קל: לאחר שיא של מעל 4000 פצועים בשנת 98' ירד מספרם אל מתחת ל-3000 בשנת 2000, מאז 2007 לא הגיע ל-2000 פצועים, ובשנת 2010 ירד אל מתחת ל-1500 פצועים קל בשנה. 

נהגים, הולכי רגל או רוכבי אופניים?

כמעט בכל יום נפגע הולך רגל בתאונת דרכים בעיר, ורוכב אופניים – אחת לחודש בלבד. אבל המאסה הגדולה של הנפגעים היא באופן טבעי – נהגים ונוסעים. 
הבשורה הטובה היא שגם מספרם יורד, ובשנת 2010 ירד מספרם ל-1365 בשנה, המספר הנמוך ביותר מזה 19 שנה(!)?  
המסקנה המתבקשת, אם כי המעט לא מפתיעה – חשוב לנהוג בזהירות, ולבדוק את מערכות הבלימה מצד אחד ואת מערכות הבטיחות מצד שני., על מנת להבטיח את שלומנו ואת שלום היקרים לנו. 

מיקום התאונה

איזה מקום מסוכן יותר – הצומת או הכביש? מסתבר שהתשובה אינה חד משמעית: קצת פחות ממחצית הפגיעות של רכב ברכב מתרחשות בצומת, אבל רק כשליש מהפגיעות בהולכי רגל קורות בצומת. 
כשמדובר בילדים עד דיל 14 – שיעור הפגיעות בצומת יורד עוד יותר: הם כנראה מפנימים את ההנחיה לחצות רק במעבר חציה ורק באור ירוק, אבל הסכנה אורבת להם דווקא שלא בצומת, וכמעט שלושת-רבעי מהפגיעות בילדים קורות שלא בצומת, אלא לאורך הכביש. 

גיל הנפגע

כמה מהנפגעים הם ילדים וקשישים? לא מעט, למרבה הצער:
בשנת 2010, למשל, השנה האחרונה עבורה פורסמו הנתונים, נפגעו לא פחות מ-49 בני 75 ומעלה, עוד 49 גמלאים (בגיל 65 עד 74), ולא פחות מ-160 ילדים בגיל עד 9. 
קבוצת הגיל עם מספר הנפגעים הגבוה ביותר היא הצעירים חסרי המנוח בני 20 עד 24: מקרבם נפגעים לא פחות מ-266 בני אדם בשנה (!). 

הסיבות לתאונות דרכים יכולות לנבוע ממספר מקורות – מקור 'אנושי' – כלומר הנהג, או הנוסעים שעמו והולכי הרגל שסביבו; המקור התשתיתי – למשל, כביש שאינו מואר  מסוכן באופן אחר, ותאונות ממקור טכני – כלומר, סיבות שמקורן בתחזוקה של הרכב.  

לכן, כדי להימנע ככל האפשר ממעורבות בתאונה, חשוב לדאוג לכל שלושת הפרמטרים הללו:
לנהוג כאשר אתם ערניים ולא נתונים להשפעת תרופות, אלכוהול או גורמים אחרים;
להתחשב בתנאי הכביש, התאורה והשטח,
ולדאוג שהמצב הטכני של המכונית יהיה טוב –החל בבדיקת לחץ האוויר ועד לטפול מקיף ואחראי ברכב. 

לבדיקת מועד הטיפול הקרוב של רכבכם
 
 


מרכזי שירות חדישים | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולמות תצוגה ענקיים | כל רכבי יונדאי ומיצובישי

בירושלים: יונדאי ובמודיעין: יונדאי ומיצובישי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין