אוויר הרים צלול כיין? על יונדאי ועל זיהום אוויר בירושלים


שנים רבות עברו מאז כתבה נעמי שמר את השורה האלמותית "אוויר הרים צלול כיין", ויחד עם השכונות החדשות והתושבים החדשים שנוספו לעיר, גדל גם מספר המכוניות שנוסעות בכבישי ירושלים. האם הגידול במספר כלי הרכב השפיע לרעה על האוויר הירושלמי? ובכן, מסתבר שלמרות התארכות הפקקים והגידול במספר כלי הרכב, דווקא זיהום האוויר בעיר מצטמצם.

הסיבה לכך היא ככל הנראה השיפורים הטכנולוגיים והכניסה של מכוניות 'נקיות' יותר. הנתונים שיובאו בפסקאות הבאות נלקחו מהשנתון הסטטיסטי לירושלים, שמוציא מכון ירושלים לחקר ישראל, והם משווים את נתוני הזיהום בירושלים לאורך עשר השנים שבין שנת 2000 לשנת 2010 (הנתונים מתפרסמים באיחור של שנתיים, למרבה הצער – אך המגמה העולה מהם היא ברורה).   

המדידות נערכות באופן יומיומי ועל פיו מחושב ממוצע שנתי, ותחנות המדידה בירושלים הן בככר ספרא ובמרכז כלל. הנתונים עבור תל אביב, שהובאו כאן לשם השוואה, נמדדים בתחנה המרכזית הישנה וברחוב ויצמן בעיר. 
מכוניות, אוטובוסים ומשאיות פולטים בעיקר שני סוגי גזים מזהמים: פחמן חד חמצני (CO) וגופרית דו חמצנית (SO2). התקן הישראלי קובע שני סוגי 'מקסימום' לזיהום: ערך מקסימום ל-8 שעות וערך מקסימום לחצי שעה – שהוא גבוה יותר, מטבע הדברים.   

בעשר השנים שנבדקו, ירד ריכוז הפחמן החד חמצני באופן משמעותי: מ-7,700 מיקרוגרם למטר מעוקב אוויר במדידה של שמונה שעות, ל-3,400 – מעל 50% ירידה(!). התקן הישראלי מתיר עד 11,000. תל אביב נותרה מזוהמת יותר, למרות שהצליחה להפחית גם היא את רמת הזיהום – מ-9,100 ל-4,600.   

גם בריכוז הגופרית הדו חמצנית חלה ירידה – מ-22 יחידות ל-16 (התקן המירבי הוא 500!). תל אביב הצליחה יותר בהפחתת הזיהום הגופריתי – וצמצמה את שיעורו מ-35 ל-10 בלבד – נקי יותר אפילו מירושלים. 
הסיבה לירידה בזיהום טמונה בדגמי המכוניות החדשים יותר, המייצרים פחות זיהום:, ובעליית המודעות והאכיפה בנושא זיהום. משרד התחבורה מדרג את המכוניות על סולם שבין 1 ל-15, כאשר 1 היא  הנקיה ביותר ו-15 – המזהמת ביותר. דגמי יונדאי השונים – מיני, משפחתיות ואפילו מכוניות המנהלים – שומרות על דרגת זיהום אוויר נמוכה יחסית:
הבולטת ביותר היא יונדאי i10 עם מנוע בנזין וגיר ידני, המתגאה בדירוג 2 בלבד. 
גם הדגמים הגדולים יותר והפופולריים כמו יונדאי i20 אוטומטית או ידנית, יונדאי i25 החדשה, יונדאי i35 והיונדאי וולוסטר – זוכים לדירוג נמוך יחסית, 3-4. 
דגמי המשפחתיות האוטומטיות במנוע 1.6 עדיין מדורגים בצד הירוק של הטבלה, בציון 6 – יונדאי i30 אוטומטית או ידנית, אקסנט בנפחי המנוע השונים, ויונדאי i30CW.   

ומה אתם יכולים לעשות כדי להפוך את האוויר בירושלים לצלול עוד יותר? להקפיד על נסיעה רגועה ולא 'לסחוט' את הדוושה, לבחור דגמים הזוכים לציון 'ירוק', ולא פחות חשוב – לדאוג לטפל ברכב באופן שגרתי ובאופן אחראי, כדי שהמנוע שלו ימשיך לפעול בצורה הנקייה ביותר האפשרית.
 


מרכזי שירות חדישים | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולמות תצוגה ענקיים | כל רכבי יונדאי ומיצובישי

בירושלים: יונדאי ובמודיעין: יונדאי ומיצובישי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין