עצמאות 2022: יותר בטיחות לנוסעים, פחות תאונות בדרכים


שבעים וארבע שנים חלפו מאז הוקמה המדינה, והצמיחה במספר כלי הרכב שנעים על הכבישים היא אחד הנתונים שגדלו באופן החד ביותר. לרגל יום העצמאות, מצאנו כמה מספרים מעניינים – חלקם קצת מלחיצים, בעיקר את מי שמתכנן לחפש חנייה בקרוב, וחלקם דווקא משמחים ומרגיעים (הירידה במספר הנפגעים בתאונות).

אז מה קרה פה על הכבישים, מאז 1948 ועד היום?

נוסעים למרחקים ארוכים: עד הירח ואפילו עד השמש

כמה אנחנו נוסעים? המון, והרבה יותר מאשר נסענו לפני כמה שנים. בשנת 1963 נסעו כל כלי הרכב בישראל מרחק מצטבר של מעל 2 מיליארד קילומטרים. עד שנות ה-70, רוב הקילומטראז' (הנסועה) של ישראל בוצע על ידי כלי רכב ציבוריים או מסחריים – אוטובוסים, משאיות ומוניות. בשנת 1980 התמונה נראתה אחרת: כלי הרכב הפרטיים היו אחראיים לרוב הנסועה, והמגמה הזו התחזקה בהמשך.

בשנת 2020 (הנתונים העדכניים ביותר) נסעו תושבי ישראל לא פחות מ-55 מיליארד קילומטרים – כ-43 מיליארד מהם ברכב פרטי, עוד 8 מיליארד ק"מ במשאיות, והיתר – באוטובוסים, במוניות ובאופנועים.

כמה רחוק אפשר להגיע עם 55 מיליארד קילומטרים בשנה? זה אומר שבכל יום, בממוצע, אנחנו נוסעים עד השמש ובחזרה!

תאונות: פחות תאונות, יותר חיים

תאונות הדרכים נמצאות בירידה, וזאת עוד לפני משבר הקורונה שצמצמם את היקף הנסיעות. מספר הנפגעים בישראל בכל שנה הוא כ-24,000, אבל מספר ההרוגים נמוך יחסית לשנים קודמות – 335 בשנת 2019. בארצות הברית, למשל, הנתון גבוה משמעותית – מעל 36,000 איש נהרגו בה בתאונות דרכים. הירידה במספר הנפגעים נמשכת, וניתן לומר שחיים רבים נצלו בשל כך.

איך זה קורה? כלי רכב יותר מתוכחמים שיודעים לנהל את הנסיעה ואת המנהג בצורה בטוחה יותר, כבישים רחבים ומתוכננים טוב יותר – וכמובן, מודעות גוברת לסכנות האלה.

בארה"ב, למשל, מספר הנפגעים בתאונות מגיעה כל שנה ל-2,700,000; מהם 36,000 הרוגים.

השוואה עולמית: פחות כלי רכב

בסופה של 2021 היו בישראל 3.8 מיליון מכוניות – מספר עצום, בעיקר אם מנסים לדמיין נסיעה חלקה בכביש שאינו פקוק, או חנייה נוחה ומרווחת. אבל בהשוואה למדינות אחרות בעולם – רמת המינוע בישראל מתונה יחסית. לכל 1000 ישראלים יש בממוצע 397 מכוניות. בהולנד – שדומה לנו בגודל הגאוגרפי – יש 676 מכוניות לאלף, באוסטריה, שגם היא מדינה קטנה יחסית – 786 לאלף, ובאיטליה לא פחות מ-929, כמעט מכונית לכל תושב (בכל גיל). אחד ההסברים לרמת המינוע הנמוכה יחסית היא גודלן של המשפחות הישראליות שהם בממוצע גדולות יותר וצעירות יותר – ולילדים, כידוע אין רישיון ואין מכונית.

תהליך מחשמל (וגם היברידי)

הצפיפות ורמת המינוע העולה גורמים לזיהום רב – ודווקא על הרקע הזה הנתונים הבאים מעודדים: מספר כלי הרכב ההיברידיים בסוף שנת 2021 היה כ-300,000, וזו עלייה של 34% לעומת השנה הקודמת. מספר כלי הרכב החשמליים (PEV) שילש את עצמו בשנה האחרונה והגיע ל-16,251 בסוף 2021.

יותר ישראלים, הרבה יותר רכבים

בשנת 1951 היו בישראל 34,000 מכוניות, ופחות מ-10,000 מכוניות פרטיות. כיום, מעל 3.3 מיליון כלי רכב הם פרטיים, מתוך 3.8 מיליון רכבים שמורשים בישראל. כלומר, בשבעה עשורים גדל מספר המכוניות פי למעלה מ-100.


מרכזי שירות חדישים | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולמות תצוגה ענקיים | כל רכבי יונדאי ומיצובישי

בירושלים: יונדאי ובמודיעין: יונדאי ומיצובישי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין