מערכת הפליטה ואיך ‘לעבור טסט’ בשלום


מערכת הפליטה של הרכב מתעסקת בחלק הפחות זוהר של פעולת המנוע – פינוי הפסולת. לרוב נזכרים בה בזמן המבחן השנתי (הטסט): מאז הוספת בדיקת גז הפליטה של הרכב לשורת הבדיקות במבחן השנתי, גז פליטה מזוהם גורם לשיעור גדול של ‘כישלונות’ בטסט

מהי מערכת הפליטה

בשורות הבאות נעסוק במערכת הפליטה כולה – מתחילתה, בראש המנוע, ועד לסופה – בקצה האגזוז. בתוך ראש המנוע, שהוא גוש מתכת יצוק ומיוחד, מתרחשת הפעולה המרכזית של המנוע: שריפת הדלק והפיכתו לתנועה. הדלק נשרף בלבו של המנוע, בבוכנות (צילינדרים). השריפה הזו היא למעשה שרשרת של פיצוצים קטנים: דלק ואוויר נדחסים לבוכנה, ניצוץ חשמלי (באדיבות המצת) מצית את אדי הדלק שנדלקים ויוצרים פיצוץ קטן. ההדף ‘מעיף’ את הבוכנה מעלה, והתנועה הזו מועברת הלאה, אל הגלגלים, באמצעות שורה של גלגלי שיניים וגלי-הינע.

אין עשן בלי צינור פליטה

כמו בכל שריפה, גם האש הקטנה הזו יוצרת עשן, המורכב מחומרים מוכרים כגון פחמן דו חמצני, פחמן חד חמצני ואחרים. את העשן הזה יש לסלק מהבוכנה – כדי לאפשר את הפיצוץ הבא. על החלק הזה של העבודה אחראית סעפת הפליטה – מערכת של צינורות המתחברים לבוכנות ומובילים את גזי הפליטה החוצה. הצינורות של סעפת הפליטה מתאחדים לצינור פליטה, שתחנתו הבאה היא הממיר הקטליטי.

הממיר הקטליטי

משימתו של הממיר הקטליטי היא לצמצם את כמות גזי הפליטה, משני טעמים – האחד כדי להפחית את הזיהום בכלל, וכדי לעמוד בדרישות החוק בפרט. הממיר הקטליטי מורכב משורה של ‘רשתות’ העשויות חומר מיוחד ההופך – באמצעות תהליך כימי – את גזי הפליטה הרעילים לגזים ידידותיים יותר. הממיר הקטליטי הוא אכן רכיב מעניין ונקדיש לו בעתיד מאמר נפרד. והשני, לצד פעילותו החיובית, בהפחתת הזיהום, הוא מאט את יציאת גזי הפליטה מהמנוע, ובכך מכביד במקצת על עבודת המנוע, לכן ברכבי ספורט ומירוץ נוהגים להוציא את הממיר לפני תחרויות כדי לא לפגוע בביצועי המנוע.
שני פרטים מעניינים נוספים אודות הממיר הקטליטי: הוא מבצע את עבודתו בחום של 400 מעלות ומעלה, לכן הוא אינו אפקטיבי בתחילת הנסיעה (עד שהוא מגיע לחום הנדרש). ועוד דבר: הוא ממוקם – פחות או יותר – מתחת לכיסא הנהג.

בדרך החוצה עוצרים בעמם פליטה

לאחר היציאה מהממיר הקטליטי, ממשיך צינור הפליטה אל ה’דוד’ – הידוע גם בשמו העברי עמם פליטה (מלשון עמעום, עמימות; בלעז – Muffler). מטרתו של העמם היא לעמעם את רעשי הפיצוצים (זוכרים?) המתרחשים בראש המנוע. מהעמם יוצא צינור הפליטה החוצה אל האגזוז – וממנו לאוויר החופשי.

רוצים להיות בטוחים שתעברו טסט בלי בעיה שקשורה במערכת הפליטה – צרו קשר ותאמו תור להעברת טסט


מרכז שירות חדיש | כל דגמי מיצובישי ויונדאי

טיפול תקופתי, העברת טסט, פחחות, תיקון תקלות, חשמלאות ודיאגנוסטיקה

אולם תצוגה ענק | כל רכבי יונדאי

טוסון החדשה, סנטה פה החדשה, I20 החדשה וכל יתר דגמי יונדאי

ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין