מתחמם, חם, לוהט: חמש המלצות לנהיגה בשרב


ישראל היא ארץ חמה, אבל יש ימים חמים יותר – והם נוהגים להתרכז בעונת המעבר: בחודשים מאי-יוני ובחודשים ספטמבר-אוקטובר. איך מתמודדים עם החום? קודם כל, נכנסים לפרופורציות: פעם היה יותר חם.

מתי? בשנת 1881 נמדד שיא החום בירושלים – 44.4 מעלות, ואילו בשנת 1942 היה הרבה יותר חם – 54 מעלות ליתר דיוק – והשיא הישראלי הזה נמדד בטירת צבי בעמק בית שאן. מזל שאנחנו ירושלמים. אבל גם בלי לגעת בשיאים האלה, הנהיגה בימי שרב הופכת לאתגר קשה יותר, וכדי להתמודד עם האתגר הזה יש לנו כמה טיפים חשובים שיסייעו להפוך את ת הנהיגה שלכם לבטוחה יותר, לכם ולרכב.

המלצה ראשונה – לחנות בצל, או לחכות לו שיבוא

זו המלצה שקל לתת וקצת יותר קשה לממש, אבל גם אם לא מצאתם חניה בצל – עדיין יש מה לעשות: אם אתם מתכננים לחנות במקום לכמה שעות, נסו לבחור מקום שיהיה מוצל בהמשך היום – לצד עץ, קיר או בנין שהשמש עומדת להסתתר מאחוריהם. 
המלצה לא פחות חשובה היא להצל על פנים הרכב – בעזרת צלון פשוט, או בעזרת בד בהיר על ההגה ועל מוט ההילוכים. נהיגה עם גלגל הגה רותח היא מסוכנת מאוד, וכדאי להימנע ממנה. 
עשו את החשבון שלכם: בימים חמים ייתכן שמשתלם יותר לחנות בחניון תת קרקעי או מוצל (ולשלם) מאשר לשלם בזיעה, בעצבנות ובפעולה מוגברת של המזגן והמנוע (שגם היא עולה כסף).

המלצה שניה: לדאוג למקום נוח לשתייה ברכב, ולהרבות בשתייה

כדי לשתות הרבה מים או משקאות קרים אחרים, כדאי שתכינו מקום נוח במכונית לפחית או לבקבוק שמרעננים אתכם. 
אנחנו ממליצים על צידנית קטנה ומקוררת, שמחכה בתא המטען עם כמה בקבוקי מים צוננים. ואם אתם גם חובבי גאדג'טים – אולי זה הזמן להצטייד במקרר לרכב

המלצה שלישית: לדאוג למזגן תקין 

המזגן הוא ידידו הטוב של הנהג בקיץ, וחשוב לדאוג שיהיה תקין: למלא גז, לוודא שפתחי כניסת האוויר והמסנן נקיים מלכלוך, מאבק ומעלים.

המלצה רביעית: לשמור על קשר טוב עם הכביש

רובנו מודעים לקשר עם הכביש דווקא בחורף, וחוששים מהחלקה ומכביש רטוב, אבל הקיץ טומן בחובו מספר סכנות: כביש לוהט בשילוב עם צמיגים שחוקים יכול לגרום לתקלות לא נעימות – מבעיות בהיגוי ועד פיצוץ צמיג תוך כדי נסיעה.
כדי לשמור על אחיזת כביש טובה יש לוודא שהצמיגים אינם שחוקים וכי לחץ האוויר בהם תקין. ועוד דבר: את הצמיגים החדשים יותר חשוב להתקין דווקא בגלגלים האחוריים, בניגוד לדעה המקובלת. 

המלצה חמישית: לשים לב לחום של המנוע

עם כל הכבוד למיזוג ולעומס החום בתא הנוסעים, חשוב לשים לב גם לחום של המנוע. 
כדי להפחית את עומס העבודה על המנוע בימים חמים מומלץ לנסוע בהילך המתאים ולא בהילוך נמוך מדי, לא להגיע לקצב סיבובי מנוע גבוה במיוחד, וכמובן לדאוג לכך שמפלס נוזל הקירור (המורכב ממים ומתוספים שונים) אינו נמוך מדי (או גבוה מדי). 

המלצה שישית: ליהנות מהמזגן, אבל לא להקפיא!

כמו שהחזאים אוהבים להסביר, תחושת אי-הנוחות שלנו בחום אינה תלויה רק במעלות החום, אלא ב'עומס החום' – שילוב של טמפרטורה, הרוח והלחות. גם ברכב, ישנו 'עומס חום' שמורכב ממספר גורמים: הטמפרטורה, החום הנפלט מהחלקים השונים של הרכב שהתחממו בשמש, משב המזגן או משב הרוח מהחלון. 
כשנכנסים לרכב לוהט שעמד בשמש, כדאי להשאיר אותו פתוח לכמה דקות, כדי שהחום בתא הנוסעים ירד במקצת. בתחילת הנסיעה כדאי להשאיר את החלונות פתוחים, כי תחושת הרוח נעימה (יחסית) יותר מאשר האוויר החם שאינו זז בתוך הרכב. 
בדקות אלה כדאי לכוון את המזגן לחלקים הנמוכים של תא הנוסעים ואל השמשה הקדמית (הלוהטת).   

חשוב לזכור כי ממש כמו בבית – לאחר שהושגה טמפרטורה נוחה בתא הנוסעים, אפשר להנמיך את עוצמת המזגן: גם את דרגת המאוורר וגם את דרגת הקירור, כדי לחסוך בדלק ולהפחית את העומס על המנוע. 
 


ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין