לא חמור, יחמור: ביקור בשמורת נחל שורק

אורך המסלול: כ-15 ק"מ * משך הטיול: 2-3 שעות * דרגת קושי: בינוני-קשה למכוניות רגילות, קל לרכבי 4X4. הטיול אינו מתאים לימי גשם. * מפות: מבואות ירושלים, מפה מס` 9 בסדרת מפות טיולים וסימון שבילים

שמורת נחל שורק היא שמורת הטבע הגדולה ביותר בהרי ירושלים. היא כוללת 14 אלף דונם, המהווים בית טבעי ליחמורים, לשועלים, לציפורי שיר, לתנים ולשועלים. כל אלה חיים לגדותיו של הנחל המרשים, לצד הצמחייה המגוונת הצומחת בשמורה. הסתיו הוא עיתוי מצוין לבקר בשמורה, רגע לפני שלירוק ולצהוב מצטרפים גם גשם ובוץ.

הטיול מתחיל בצומת שמשון, על כביש 38, במבואות בית שמש. אפסו את מד המרחק וסעו מערבה, לעבר בית שמש.
לאחר 1.7 ק"מ פנו שמאלה אל כביש 3856 (שילוט לכיוון מושב נחם). הכביש מוביל לשתי מחצבות גדולות מימדים, ביניהן תוכלו להבחין ב'שער' המוצא של נחל שורק מבין ההרים אל השפלה.
לאחר 3.8 ק"מ מגיעים למזלג: פונים שמאלה, לתוך השמורה, בעקבות סימון השבילים האדום.
50 מ' מאוחר יותר מגיעים למזלג נוסף, בוחרים בשמאל ועוקבים אחרי הסימון האדום. משמאלכם זורם הנחל ומימינכם תבחינו במסילה. הפנו שוב את המבט שמאלה-צפונה ולמעלה, ותגלו את הקירות המצוקיים שסוגרים על הנחל. המערה הגדולה הפעורה בהם היא מערת שמשון.

לאחר 1.2 ק"מ חוצים לראשונה את הנחל, על משטח בטון המשמש גשר, ונכנסים לסבך הים-תיכוני המקסים. לאחר 1.5 ק"מ חולפים דרך שער טבעי נוסף של עצי אורן. בתחילת ינואר ניתן למצוא כאן רקפות וכלניות פורחות. המהמורות ילוו אתכם למרחק 3.4 ק"מ מאיפוס המונים, ואז הופכת הדרך לנוחה.
עם זאת, מומלץ לא למהר, כי היחמורים אינם מפחדים מבני אדם ומכוניות ועלולים להישאר במקומם כאשר מתקרבים אליהם. זו הסיבה שאנשי רשות הטבע והגנים חרצו חריצים עמוקים בחלק מהדרך, שיאלצו אתכם להאט.
היחמור הוא חיה תנ"כית שנכחדה בעבר והוחזרה לארץ בשנות השבעים, לשמורת חי-בר שבכרמל. עדר היחמורים בנחל שורק הוא הגרעין השני העוזב את השמורה בכרמל. העדר השני שוחרר בנחל כזיב ועדיין מוקדם לקבוע אם הניסוי הצליח.

ממשיכים בנסיעה: לאחר 10.5 ק"מ מבחינים בתחנת הרכבת של בר גיורא, מימין.
מומלץ לעצור ולחצות אל התחנה, על הגשר הקטן להולכי רגל. ניתן גם להמשיך מכאן, בעקבות סימון השבילים השחור (מס' 9332) לערוץ נחל קטלב, או בעקבות זה הירוק (מס' 9336) לדיר א-שייח'. שני המסלולים אינם קלים, אך בהחלט שווים את המאמץ. הם אורכים 2-3 ק"מ ובסופם ממתינים לכם תחנת המידע של קק"ל ובית הקפה "בר בהר".

בחזרה למכונית – לאחר 12.7 ק"מ מגיעים למנע בקר (משטח צינורות מרווח, המונע מהיחמורים לעזוב את השמורה ולצאת לכביש הראשי). זהו כביש מס' 386. אם פונים שמאלה, מגיעים לעין כרם בירושלים או לכביש מס' 1. אם פונים ימינה מטפסים לעבר בר גיורא ונס הרים, ובחזרה לבית שמש.

רכבי 4X4 מוזמנים לפנות ימינה ומיד שמאלה על כביש 386, על פי הסימון האדום, לאורכו של ערוץ נחל רפאים. הסימון האדום מתחלף לאחר כ-8 ק"מ בסימון ירוק (מס' 9316), המוביל מעלה, לעבר הר עמינדב ויד קנדי.