טיפול 10,000 או טיפול לרכב ב- 30,000 קילומטר?


כל כמה זמן צריך לבצע 'טיפול עשרת אלפים'? השאלה הזו לא נשמעת כמו אתגר מחשבתי גדול: כל עשרת אלפים קילומטרים, לא? ובכן, במקור, הטיפול התקופתי היה מבוצע בכל עשרת אלפים קילומטרים, אבל בשנים האחרונות, ההתקדמות בטכנולוגיית הרכב מאפשרת למכונית לנסוע מרחקים ארוכים יותר בין טיפול לטיפול.

כך קרה שבמקום 'טפול חמשת אלפים' ו'טיפול עשרת אלפים' שהיו נהוגים בעבר, הסטנדרט המקובל היום הוא טיפול תקופתי אחת לחמישה עשר אלף קילומטרים, ובדגמים החדישים יותר – גם אחת ל20,000 ואפילו אחת ל-30,000 קילומטרים. לשם הנוחות בלבד, אנחנו ניצמד מכאן ואילך לשם הרשמי יותר של הטיפול לרכב, כפי שהוא מכונה אצלנו: 'טיפול תקופתי'.

קילומטרים או חודשים, מה יותר חשוב?  

הנחיות היצרן קובעות שני פרמטרים להפרשים בין טיפול תקופתי למשנהו: זמן וקילומטראז'. הסיבה לכך היא פשוטה: עיקר הפעולות הנעשות בטיפול התקופתי לרכב הן החלפת שמנים ונוזלים אחרים במנוע, ובדיקת חלקים ומערכות חיוניות במנוע והחלפה של חלקם, על פי היקף הטיפול ועל פי מצבם המכני בבדיקה. 

שמנים, נוזלים ואפילו חלקים מהמנוע, מתבלים ומאבדים את יכולותיהם בחלוף הזמן, וכמובן שגם בחלוף הקילומטרים. לכן, קובע כל יצרן את הזמן המירבי בין טיפול אחד לרכב למשנהו. אם המלצת היצרן היא לבצע טיפול תקופתי אחת לשנה, הרי שיש לבצע אותו גם אם המכונית שימשה לנסיעות קצרות ונדירות בלבד, והגיעה לקילומטראז' צנוע של אלף קילומטרים בלבד בשנה; מצד שני, אם המכונית גמאה 15,000 קילומטרים בחודש וחצי – יש להתכבד ולהכניס אותה לטיפול תקופתי בכל חודש וחצי, ולא בכל שנה. 

הכלל הוא: הזמן המירבי המומלץ על ידי היצרן בין טיפול לטיפול, או הקילומטראז' – לפי הקרוב שביניהם. 
במכונית מהדוגמה הראשונה – שנסעה מעט מאוד בין טיפול לטיפול – יתכן שהבדיקה תעלה שאין צורך להחליף חלק מהחלקים. 

התחזית לשנים הבאות: פחות טיפולים  

התהליכים העוברים על ענף הרכב בכלל, ועל מיצובישי ויונדאי בפרט מצביעים על המשך תהליך הצמצום של שגרת הטיפולים לרכב. 

רשימת הדגמים העדכניים של יונדאי – כלומר, אלה המוצעים אתה לרכישה באולם התצוגה – מראה שטווח הטיפולים של רבים מהם אכן עולה. הנה הם לפניכם, בסדר יורד:
ראשונים – ה'קשוחים' ביותר, אלה הנדרשים להגיע לטיפול אחת ל-30,000 ק"מ או שנתיים – הם דגם i30 הפופולרי, ושני דגמים חדשים וחדשניים נוספים – i40 וסנטה פה (החדשה). צמוד אליהם ה-ix35 עם מנוע דיזל, שעליו להגיע לטיפול לרכב כל 30,000 ק"מ או כל שנה. 
יונדאי i800 צריכה להגיע לטיפול בכל 20,000 ק"מ או שנה (המוקדם מביניהם, כרגיל).
בהמשך הדירוג–i10 ו-i20, שתיהן מבקרות במרכז השירות לטיפול הראשון לאחר שנה או 15,000 ק"מ, אך לאחר מכן–רק כל 20,000 ק"מ (או שנה). 
שאר דגמי יונדאי הקיימים–i25, i35, וולוסטר ו-ix35 מנוע בנזין–כל אלה נשארים נאמנים למתכונת הוותיקה והמוכרת–כל 15,000 ק"מ, או כל שנה–על פי המוקדם. 
 
לבדיקת מועד הטיפול הקרוב של רכבכם
 


ירושלים

האומן 19
תלפיות

מודיעין

המכונאי 17
ישפרו

ירושלים

מודיעין

ירושלים

מודיעין